Den 8 februari upptäckte det helautomatiska teleskopet KAIT i Kalifornien en ny ljusprick i utkanten av spiralgalaxen UGC 2998, 150 miljoner ljusår bort. Troligen var det en supernova, en stjärna som exploderat och vars ljus först nu nått jorden. Dåligt väder gjorde dock att KAIT inte kunde bekräfta att det nya objektet inte bara var en asteroid eller instrumentfel. Astronomerna på KAIT efterlyste observationer från andra teleskop ut i världen, och det första som lyckades ta bilder och bekräfta den nya supernovan var AlbaNova-teleskopet.

Magnus Persson och Robert Cumming vid Institutionen för astronomi tog bilder på supernovan i olika filter bara ett drygt dygn efter de första observationerna och kunde konstatera att den nya ljuskällan bar alla tecken på en supernova. Supernovan ligger ungefär lika långt från mitten av galaxen UGC 2998 som solen gör från mitten av Vintergatan. Supernovan lyser med ett blått sken i kontrast med stjärnorna i galaxen som är överlag gamla och röda, och de andra stjärnorna på bilden som ligger i vår galax. Kort efter explosionen ger en sådan supernova ut lika mycket energi som hela sin hemgalax.

En dag senare kunde astronomer på Kanarieöarna med det betydligt större Telescopio Nationale Galileo ta ett spektrum och drog slutsatsen att det rörde sig om en supernova av typ Ia, alltså en vit dvärgstjärna som exploderat i ett dubbelstjärnesystem. I och med att Magnus och Roberts bekräftelse publicerades i ett astronomiskt telegram fick den nya supernovan beteckningen SN 2009ab, årets 28:e supernova. Förra året upptäcktes hela 278 supernovor, de flesta ännu längre bort än SN 2009ab.

AlbaNova-teleskopet används av Institutionen för astronomi huvudsakligen för undervisning och instrumentutveckling, men det går alltså att göra vetenskapligt intressanta observationer med det trots begränsningar från Stockholms dåliga väder och ljusföroreningar.
- Det är kul att teleskopet är i full användning. Om vi kan göra sådana här observationer, så kan vi göra mycket mer, säger Robert Cumming.

Kontakt:

Robert Cumming, Tfn: 08-5537 8542, robert@astro.su.se