Genom att observera spektrumet från supernovan direkt efter explosionen, kunde man slå fast att stjärnan som exploderade var en massiv så kallad Wolf-Rayet-stjärna. Wolf-Rayet-stjärnor är stjärnor som befinner sig i ett sent stadium i sin utveckling, och vars yttre lager har slitits bort av en kraftig stjärnvind.

Man har länge misstänkt att Wolf-Rayet-stjärnor ger upphov till supernovor. Den här studien, som publiceras i tidsskriften Nature, bekräftar dessa misstankar och ger nya insikter i vad som händer i slutstadiet i en stjärnas liv.

Supernovan observerades med ett flertal olika teleskop och instrument. Jesper Sollerman och Francesco Taddia från Institutionen för astronomi vid Stockholms universitet ansvarade för spektroskopiska observationer vid Nordic Optical Telescope på La Palma. iPTF är ett samarbete mellan California Institute of Technology, Los Alamos National Laboratory, University of Wisconsin, Milwaukee, Oskar Klein Center i Stockholm, Weizmann Institute of Science, University System of Taiwan, och Kavli Institute for the Physics and Mathematics of the Universe. Hittills har mer än 2000 supernovor upptäckts genom iPTF.